Last van een hardlopersknie of runnersknee
Veel mensen hebben wel eens gehoord van een hardlopersknie of runnersknee. Niet gek, want ontzettend veel hardlopers, maar ook veel fietsers of wandelaars krijgen te maken met deze blessure. Maar wat veroorzaakt de pijn aan de buitenzijde van de knie? Hoe zou u dit kunnen voorkomen en wat kunt u doen om ervan te herstellen?

Wat is een hardlopersknie?

Runnersknee, tractus iliotibiaal frictiesyndroom, iliotibiaal band syndroom, hardlopersknie, het zijn allemaal namen voor dezelfde blessure. De blessure kenmerkt zich door pijn aan de buitenzijde van de knie, soms strekt deze pijn uit naar boven en/of onder de knie. Vaak begint het met lichte pijnklachten aan de buitenkant van de knie, maar naarmate de (sport)belasting langer duurt nemen de klachten verder toe.

Deze zeurderige pijn wordt veroorzaakt door een brede peesplaat, de iliotibiale band, die aanhecht aan de buitenzijde van de knie. Deze pees verbindt de grote bilspier en de spier aan de buitenzijde van het bovenbeen met de buitenzijde van de knie. Als er te veel spanning op deze peesplaat komt, dan wrijft de peesplaat bij het buigen van de knie met te veel kracht over de knobbel aan de buitenzijde van het dijbeen net boven de knie. Dit wrijven over het bot leidt tot klachten die bij (duur)belasting toenemen. In rust zijn de klachten vaak nauwelijks aanwezig.

Het ontstaan van de te grote spanning op de iliotibiale band kan verschillende oorzaken hebben. Veelvoorkomende oorzaken zijn de volgende:

Hoe kunt u voorkomen dat u last krijgt van het tractus iliotibiaal frictiesyndroom?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Door op de volgende zaken te letten kan men vaak voorkomen dat klachten als een runnersknee ontstaan.

Hoe kunt u sneller herstellen van een runnersknee?

Heeft u ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch last gekregen van uw knieën tijdens het sporten? Dan zijn dit opties om sneller van de klachten af te komen:

Heeft u zelf klachten tijdens het sporten of wilt u hier meer informatie over? Bel (033-4766266) of mail (info@podotherapieeemland.nl) dan naar Podotherapie Eemland en wij helpen u graag verder. Kent u iemand die graag sport maar hier vaak klachten bij heeft, deel dit bericht dan met hem of haar.

Heeft u een vraag?

Neem vrijblijvend contact op voor advies of het maken van een afspraak.

Op werkdagen tussen 08.00 en 16.30 kunt u telefonisch contact met ons op te nemen op het telefoonnummer (033) 476 62 66. Indien gewenst kunt u ons ook per e-mail bereiken op het e-mailadres info@podotherapieeemland.nl.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
MENU
Let op: Gewijzigde bereikbaarheid tijdens de feestdagen. * Vrijdag 24-12-2021 telefonisch bereikbaar tot 12:00 uur * Maandag 03-01-2022 Telefonisch niet bereikbaar * Maandag 10-01-2022 Telefonisch niet bereikbaar